Meestal was ik vrij in de keuze van het onderwerp, soms werd in goed redactioneel overleg een onderwerp opgedragen. Het artikel over Pete Townshend (april 1997) is een goed voorbeeld van vrije onderwerpkeuze. Het artikel over Jonathan Harvey (november 1997) was op verzoek van hoofdredacteur Paul Janssen. Het bleek voor mij een gelukkige keuze: wat een interessante man en wat een bijzondere muziek.
Eindredactrice Mirjam Zegers was niet zo dol op mijn woordgrapjes en dubbelzinnigheden, vooral niet als deze al in de titel opdoken. Zo heb ik over de titel L'histoire se concrète (april & mei 1998) behoorlijk moeten soebatten. Ik heb goede herinneringen aan de doorgaans lange telefoongesprekken over de pijnpuntjes in de teksten.
Het meest recalcitrante artikel was Rinkel rinkel de rammel de rammel tingelingelinge rammel rammel (december 2000). De titel is ontleend aan een tussenwerping in Een bakske vol met stro van Urbanus, waarmee de toon van het artikel ook meteen werd gezet. Omdat de kerstmuziek in winkelcentra en op de radio mij op voorhand al de neus uitkwam heb ik middels dit artikel gepoogd mijn frustratie in kaart te brengen. En dat viel helemaal niet tegen. Dit was misschien ook wel mijn meest therapeutische artikel.
De artikelen zijn hier beschikbaar als pdf in de oorspronkelijke opmaak.
Cultureel Esperanto
Het absorberend vermogen van de Hollandse geest
September 1996 | Jaargang 51 | blz. 375-380
Tussen kiemcel en toonklkok
Kees van Baaren: leerling en meester
Oktober 1996 | Jaargang 51 | blz. 432-436
Een bedevaart in rockkostuum
De rockopera Quadrophenia
April 1997 | Jaargang 52 | blz. 162-168
Muziek om naar te kijken
De Schilderijententoonstelling van Modest Moessorgsky
September 1997 | Jaargang 52 | blz. 386-391
Doceren en doseren
Compositiedocent Otto Ketting
Oktober 1997 | Jaargang 52 | blz. 419-421
De componist Jonathan Harvey
Filosoof van de religie
November-December 1997 | Jaargang 52 | blz. 471-474
Parsifal in Petersburg
Een Russische kijk op Richard Wagner
Januari 1998 | Jaargang 53 | blz. 34-38
Een uitdijend heelal
De achteloze muziek van Guus Janssen
Februari 1998 | Jaargang 53 | blz. 63-69
Volharden in de toekomst
Ensembles (1): Orkest De Volharding
Maart 1998 | Jaargang 53 | blz. 105-110
L’Histoire se concrète (1)
April 1998 | Jaargang 53 | blz. 148-152
L’Histoire se concrète (2)
Inventief knippen en plakken
Mei 1998 | Jaargang 53 | blz. 205-211
Tussen Harley Davidson en MacAdventure
Amerika ontrafeld in American Adventures
Mei/Juni 1999 | Jaargang 54 | blz. 107-113
Voorbij de kindernoten
Spelend leren in De Klankspeeltuin
September/Oktober 1999 | Jaargang 54 | blz. 211-216
Oog om oor
De verbeelding van klank
November/December 1999 | Jaargang 54 | blz. 258-264
Het Elektronisch Gedicht
Le Corbusier – Xenakis - Varèse
Nummer 3/8 2000 | Jaargang 55 | blz. 96-100
Rinkel rinkel de kletter de kletter tingelingelinge rammel rammel
De verheffende inhoud van kerstliederen
Nummer 8/8 2000 | Jaargang 55 | blz. 288-293
Gebundelde krachten en versnipperde belangen
De componist en de dans om de Rotterdamse podia
Nummer 1/8 2001 | Jaargang 56 | blz. 4-8
In 2011 ben ik door Marijke Ferguson benaderd met de vraag of ik nog bijdragen zou willen leveren aan een reincarnatie van Mens & Melodie. Ik heb toen Het nieuwe componeren geschreven. Dit artikel is nooit gepubliceerd.
Het nieuwe componeren
2011 | niet gepubliceerd